SEO on-page faktory

SEO uvnitř webu

Jak už jsme v úvodu zmínili existují dvě základní skupiny SEO faktorů ovlivňující postavení webových stránek ve vyhledávačích.

V této části se budeme zaobírat ON-PAGE faktory - jak už z názvu vyplývá, jsou to důležité parametry uvnitř stránek.

Existuje spousta teorií o významu jednotlivých on-page faktorů. Z našeho pohledu je nutné nepodcenit ani jeden ze zde vyjmenovaných.

Titulek stránky (title)

Každá podstránka v rámci vašich webových stránek by měla mít svůj originální a samostatně editovatelný titulek. Titulek by měl obsahovat zásadní klíčová slova pro danou podstránku a jeho délka by neměla přesahovat 70-80znaků.

Popis stránky (description)

Opět i popis by měl být unikátní pro každou podstránku webu a měl by v krátkých větách vyjadřovat obsah zmiňované stránky. Jeho délka by neměla být větší než150 znaků.

Klíčová slova (keywords)

Z hlediska významu je to nejméně důležitý parametr pro danou stránku, oba hlavní vyhledavače jej dnes téměř ignorují. Ještě pár let zpátky měl tento parametr pro SEO mnohem větší význam. V kolonce klíčová slova by měla být vypsaná ta nejdůležitější pro danou stránku. Jejich počet by měl být max. 8-10.

Info pro roboty (robots)

V podstatě je to příkazová řádka, kde sdělujete robotům co mají s daným obsahem dělat. Nejčastěji se vyplňuje příkaz : index, follow, nebo all. Pokud nechcete, aby se daná stránka vyskytovala ve vyhledávání bude zde příkaz : no index. Nevyplnění tohoto parametru může způsobit mnohem delší prodlevu v tom než si robot ve vyhledavači vaše stránky projde a umístí je to tzv. indexu a samozřejmě se tím oddálí i vystavení vaší stránky ve výsledcích vyhledávání. Někdy se používá i textový soubor, který dává robotům instrukce.

Doména (domain)

Volbu vlastní domény je také důležité uvážit. Pokud spouštíte úplně nový web, je dobré si rozmyslet na jaké doméně bude spuštěn. V případě, že jste zavedená společnost a máte svoji značku je zajisté vhodné netříštit svůj brand a spustit web na původní doméně, kterou již vaši zákazníci znají a která má svou historii. Stáří domény hraje roli zejména pro vyhledávání v Google.

Google má rád tradici a tento parametr má poměrně velkou váhu pro výsledné postavení vašich stránek ve výsledcích vyhledávání. Pokud však chcete spustit produktový web či podpůrný web (microsite), stojí za úvahu zvolit doménu obsahující důležitá klíčová slova, která předem charakterizují o čem web bude pojednávat. O důležitosti klíčových slov v doméně se vede v různých odborných diskusích také spor. Z našeho pohledu je to v současné době spíše marketingová záležitost. Seznam tomuto parametru dává velmi malou váhu. Pro Google je jeho význam pravděpodobně větší.

Při volbě domény vybíráte také její koncovku. Ty se dělí na národní a nadnárodní. Pokud jste česká společnost a působíte výhradně na našem trhu je na snadě volit koncovku .CZ. Podnikáte-li i v zahraničí je vhodné volit variantu .EU nebo .COM. Pokud vytváříte informativní web může být zajímavá koncovka .INFO. Existují i další typy koncovek a jejich přehled naleznete na stránkách každého poskytovatele domén.

Nadpisy (headlines)

Nadpisy jsou dalším klíčovým parametrem. Označují se ve zdrojovém kódu stránek písmenem H (headline) a mají stromovou strukturu. Nejdůležitější nadpis na každé stránce je označen H1 – každá stránka by měla obsahovat právě jeden tento nadpis. V textu stránek je pak většinou umístěn na začátku jako tučný nadpis sdělující tu nosnou informaci o čem se vlastně na stránce bude psát. Přesto dodnes spousta webů má ve svém H1 nadpisu např. oblíbenou frázi „Vítejte na našich stránkách.“ To je samozřejmě naprosto z hlediska SEO optimalizace nevyhovující. Další nadpisy jsou označeny h2, h3, h4 … atd. S označením čísla nadpisu klesá i jeho význam pro SEO optimalizaci a také velikost případně tloušťka písma jakým je nadpis v textu uveden. Každý nadpis můžeme tedy stručně přirovnat např. k názvu další kapitoly v knize a nadpis H1 můžeme vnímat jako samotný název knihy celé.

Takovou samostatnou kapitolou je obsah webu      jako poslední důležitý SEO on page faktor. A právě tomuto tématu se věnujeme na stránce: Obsah webu - copywriting.